tirsdag 2. desember 2014

Omtrekking av spisestuestol

Jeg ønsket meg to gamle stoler. Den ene skulle jeg ha på soverommet og den andre foran piano. En dag jeg tittet på Finn.no, var de der, stolene mine.
Jeg kjørte til Kjeller og fikk kjøpt 2 nyrokokko stoler fra  siste halvdel av 1800-tallet. De hadde  stått på en av Fossum-gårdene på Romeriket. Slike gamle møbler koster nesten ingenting. Bare 400 kr betalte jeg.














Trekket var ganske slitt, så det måtte byttes. På vei hjem kjørte jeg innom Stoff&Stil på Alnabru. Der fant jeg til alt hell en rest av et rødt møbelstoff. Dette kostet litt over 100 kr.
Jeg sprettet det gamle stoffet av stolen, og brukte det som mønster. Jeg har strøket det. Stoffet var mørkegrønt på baksiden, så den fine gyllengule fargen var åpenbart et resultat av tidens tann.


Noe utstyr må man ha for å trekke om stoler. Her er det jeg brukte.
Det er knappenåler i den lille boksa
over saksen. En symaskin til å kaste over stoffet med, brukte jeg også.











Her jobbes det, og svettes aldri så lite. Jeg startet med å feste stoffet i bakkant. Moderne nellikspiker var uunnværlig. Så strammet jeg det jeg klarte, og slo i spiker langs sidene. Det er en fordel å være to om jobben. En til å holde og en til å slå i spiker. Min mann hjalp meg litt i begynnelsen. Å treffe rett på spikerne, var ganske vanskelig, så jeg måtte trekke ut igjen en god del spiker.















Men, den som ikke gir seg, får det til til slutt.
Her er resultatet.
Flere bilder fra soverommet her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar